De kracht van Crowe zit in de kennis. Charlotte Becker verzorgt de arbeidsmarktcommunicatie van Crowe, lees hoe zij de war on talent aangaat en kennis aantrekt en behoudt.
Column van Charlotte Becker
De kracht van Crowe
Accountants hebben doorgaans een traditioneel imago. Zo niet Crowe, want bij ons nemen innovatie en creativiteit een belangrijke plaats in. Zelf ben ik verantwoordelijk voor de arbeidsmarktcommunicatie en een aantal projecten rondom human resources. Een uitdagende functie, want er is een heuse war on talent gaande. Crowe groeit gestaag en we hebben de beste mensen nodig. Geen accountants die alleen de jaarrekening opstellen, maar adviseurs die met behulp van data science hun klanten echt meerwaarde bieden. De vraag is nu: hoe verleid je schaars talent? Ik geef je graag een kijkje in onze keuken. Laat ik beginnen met het onderzoek dat we intern hebben uitgevoerd. Het doel hiervan was te achterhalen wat eigen medewerkers in hun functie en carrière belangrijk vinden en in hoeverre Crowe hier in de praktijk aan voldoet. De onderzoeksresultaten hebben we vertaald naar een corporate wervingscampagne, met als thema De kracht van Crowe. Hierin worden zes relevante aspecten van werken bij Crowe uitgewerkt. De campagne biedt Crowe behalve naamsbekendheid ook een onderscheidend vermogen bij het werven van nieuwe collega’s.
Via social media en campus recruitment kunnen we afstudeerders vrij goed bereiken. Dat ligt anders bij het werven van meer ervaren professionals, die lastiger te identificeren zijn. Daarom hebben we ook een referral recruitment campagne ontwikkeld, waarbij we eigen medewerkers vragen om actief in hun netwerk op zoek te gaan naar nieuwe collega’s. Denk aan vrienden, studiegenoten en oud-collega’s die via social media bereikt kunnen worden, bijvoorbeeld door vacatures te delen op LinkedIn. Wij helpen ze daar graag een handje bij, want Crowe wordt sterker dankzij betrokken collega’s. Om die betrokkenheid te onderstrepen, hebben we het Foederer Talentenfonds. Grote bedrijven doneren veelal aan bekende ngo’s, zoals Unicef. Wij pakken dit anders aan. Think global, act local is ons credo. Uitgangspunt hierbij is dat onze medewerkers ons belangrijkste kapitaal vormen. Collega’s gebruiken hun talent echter niet alleen op de werkvloer, maar ook privé. Zo zijn ze vaak betrokken bij allerlei lokale maatschappelijke initiatieven. Wij waarderen dat en steunen dergelijke initiatieven via het Talentenfonds. Iedere medewerker kan een goed doel aandragen, inclusief de benodigde ondersteuning ervoor met een bepaald budget. Via een heuse pitch wordt het goede doel gepresenteerd, waarna een jury bepaalt welke doelen Crowe ondersteunt. Dankzij dit initiatief helpen we persoonlijke doelen te realiseren.
Ook dat is De kracht van Crowe.
Charlotte Becker
Arbeidsmarktcommunicatie en HR-projecten Crowe Foederer