Jouw vakgebied
  • Accountancy
  • Advisory
  • HR Services
  • Staff
  • Tax
  • Technology & Data Science
Ervaring
  • 0 tot 2 jaar
  • 3 tot 5 jaar
  • Meer dan 5 jaar
  • Stagiair(e)
  • Werkstudent
Aantal uren
  • Fulltime 32 tot 40 uur
  • Parttime (24 uur)
zoek vacatures

DNA Karl Lagerfeld leeft voort

Het is nog een beetje rommelig in het statige rijksmonument aan de Herengracht 182 in Amsterdam: modehuis Karl Lagerfeld heeft er nét zijn intrek in genomen en er wordt nog hard gewerkt aan de finishing touch. Het vorige onderkomen aan de Looiersgracht was veel te klein geworden voor het hard groeiende bedrijf.

“Heb je de ballroom al gezien? Die moet je echt even zien!” zegt Renée Wansink, CFO van Karl Lagerfeld. De statige salon met een prachtig met goud bewerkt hoog plafond en goud gebloemde lambriseringen is inderdaad adembenemend. “Deze zaal was vroeger in gebruik als salon en later was hier een bankkantoor gevestigd. We hebben alles laten restaureren – dat mochten we uiteraard niet zelf doen want het is immers een rijksmonument – door experts van monumentenzorg van de gemeente. Sowieso is verbouwen van een rijksmonument best ingewikkeld, want je moet voor alles een vergunning aanvragen. De ballroom wordt nu gebruikt als vergaderruimte en er zijn flexplekken.

Zeventiende eeuws pand
Renée: “Wij wilden het pand zo mooi en passend mogelijk verbouwen. Het moet passen bij ons bedrijf en tegelijkertijd willen we geen afbreuk doen aan de status van zo’n zeventiende eeuws pand. Maar het is niet van ons, wij huren het. Wij wilden bijvoorbeeld mooie eikenhouten vloeren op alle verdiepingen want dat vinden wij horen bij een pand uit die eeuw. Ook de ingebouwde verlichting was een wens van ons, net zoals het weer zoveel mogelijk zichtbaar maken van de bakstenen muren. Dat kost flink geld. We hebben toen aan de eigenaars laten zien wat wij wilden investeren, in de hoop dat zij ook in dit pand zouden investeren. Alle vaste onderdelen van het gebouw zoals de vloeren, zijn nu immers van hen want het pand is hun bezit. Die samenwerking leidde tot dit resultaat.”

Renée vertelt dat ze op de kop af een jaar is bezig geweest met de voorbereidingen voor de verhuizing, en dan met name met de verbouwing en de nodige onderhandelingen en vergunningsaanvragen. Ze kijkt om zich heen: “Je wil niet weten hoeveel er is gebeurd in een jaar, we hebben dat best snel voor elkaar gekregen.” Dat alles moest ze naast haar werk als CFO doen, het kwam er min of meer gewoon bij. Op de vraag of ze kennis van zaken heeft als het gaat om de verbouwing van een rijksmonument uit de zeventiende eeuw lacht ze: “Nee, daar had ik geen verstand van, maar met logisch nadenken kom je een heel eind.” Het pand is compleet verduurzaamd tot energielabel A+ met instandhouding van de monumentale aspecten en uitstraling.

Het bedrijf Karl Lagerfeld
Het bedrijf Karl Lagerfeld moest verhuizen van de oude locatie omdat het enorm groeit, vertelt Renée. Het merk Karl Lagerfeld werd in 2012 relaunched. “De investeerders hadden eerder ervaring opgedaan met andere modemerken, waaronder Tommy Hilfiger. Er bestond al een bv met de naam Karl Lagerfeld, er werd reeds kleding onder de naam ontworpen via licentie partners. De investeerders trokken Pier Paolo Righi aan als CEO, om een wereldwijd merk en business te ontwikkelen.” En dat ging hij voortvarend, want nu telt het bedrijf 150 medewerkers. De nieuwe collectie van Karl Lagerfeld sloeg aan.

Een jaar na de start door Pier Paolo Righi kwam Renée erbij, min of meer per toeval. “Ik werkte bij een bedrijf dat verschillende grote mode merken onder zich had, en had contact met iemand die al bij Karl Lagerfeld werkte. Ik belde hem een keer omdat ik een zakelijke vraag had over een importkwestie. Eigenlijk was het een simpele vraag die best telefonisch kon, maar mijn kennis zei dat ik beter even langs kon komen. Dan kon ik ook meteen het bedrijf zien. Ik combineerde toen een afspraak in de buurt en dacht gewoon even langs te gaan, maar toen ik binnenkwam bleek dat ze verschillende gesprekken met mij hadden ingepland. Ze wilden over het bedrijf vertellen en mij enthousiasmeren om hier te komen werken.”

Accessoires of fashion
Dat was eigenlijk niet zo moeilijk. Bij haar vorige werkgever zat Renée in een situatie waar het bedrijf net uit een reorganisatie kwam – “niet leuk, wel leerzaam” – en bij Karl Lagerfeld kreeg ze carte blanche. “Er waren geen budgetten en aan businessplannen deden we niet. We konden alles zelf invullen. Dat vond ik geweldig. In de beginjaren was het wel experimenteren: we hebben verschillende routes bewandeld voordat we op de goede weg terecht kwamen. Het was een zoektocht: focussen we op accessoires of toch meer op kleding? En wie is dan onze doelgroep, bij wie slaat de collectie aan? Maar we cracked the code: de laatste paar jaren is onze omzet met 35 à 40% gestegen. Deze groei willen we geleidelijk aan doorzetten. Dat betekent dat we goede marketingcampagnes moeten ontwikkelen, in combinatie met goede producten.”

Van icon naar legende
Die marketing is sinds het overlijden van naamgever Karl Lagerfeld afgelopen februari wel veranderd. “Toen hij nog leefde was hij al een icon, zo konden wij hem en hij zichzelf profileren. Hij nam zichzelf nooit te serieus, ook in onze collecties is er altijd plaats voor een playful en fun element. Nu hij overleden is, zullen we dat beeld een beetje draaien, hij is nu een legende, en dat willen we respectvol neerzetten in onze uitingen. Hij blijft natuurlijk wel iconisch. Kijk naar de afbeelding van zijn profiel in zwart-wit, dat wordt overal herkend.”

Renée vertelt dat het overlijden van Karl Lagerfeld in februari veel impact heeft. “Iedereen wil er wat mee. We werden benaderd van over de hele wereld, door mensen die hun respect wilden uiten”. Lagerfeld was creative director bij Fendi, Chanel en Karl Lagerfeld, en samen hebben de drie modehuizen een groot memorial in het Grand Palais in Parijs georganiseerd. Er waren 2000 celebrities uitgenodigd én gekomen, van prinsen en prinsessen tot acteurs en actrices van over heel de wereld. “Daar is door iedereen zijn leven als designer, fotograaf, architect, uitgever, boekenverzamelaar, en noem maar op wat hij nog meer allemaal was, gevierd. Dat was een groots, mooi feest”, aldus Renée.

White shirt
Er komt nog een event aan dat Karl Lagerfeld gaat eren: in september tijdens de Fashion Week in Parijs wordt een ‘tribute to Karl Lagerfeld’ georganiseerd. Zeven celebrities – Renée zegt niet wie maar ze zijn wel wereldberoemd, benadrukt ze – geven dan hun interpretatie van de white shirt. “Hij droeg natuurlijk altijd een white shirt met hoge boord. De zeven celebs maken daar hun eigen variant op. Die gaan we in een oplage van elk 77 stuks produceren die we dan weer verkopen voor 777 euro per stuk. De opbrengst gaat naar een stichting Sauver La Vie, een stichting voor medical research waar Karl donateur van was.” Zeven was zijn lievelingsgetal.

Karl Lagerfeld was de creative director van modehuis Karl Lagerfeld, dat hij er niet meer is, is ook wat dat betreft een gemis. “Er was natuurlijk rouw hier, maar het was mooi om te zien dat alle werknemers juist direct de verantwoordelijkheid op zich namen om invulling te geven aan dit nieuwe tijdperk. Naar buiten hebben we ook nadrukkelijk gecommuniceerd dat Carine Roitfeld een nieuw lid van de familie is geworden. Zij is één van de meest aanwezige personen in de modewereld sinds de jaren negentig. Ze is onze style advisor én kende Karl Lagerfeld al dertig jaar. Zij kan als geen ander voortborduren op de values van Karl omdat ze zijn dna kent. Zij voelt zich ook zeer vereerd om dat te doen. Met haar gaan we de toekomst in.”

Nuance 15
‘DNA Karl Lagerfeld leeft voort’

Kies je
vakgebied

Welk vakgebied spreekt je het meeste aan?

  • Accountancy
  • Advisory
  • HR Services
  • Staff
  • Tax
  • Technology & Data Science

Kies je
carrière niveau

Op welk punt in jouw carrière sta je?

  • 0 tot 2 jaar
  • 3 tot 5 jaar
  • Meer dan 5 jaar
  • Stagiair(e)
  • Werkstudent

Kies jouw
kracht

Wat vind je vooral belangrijk in jouw werk?

  • Breed takenpakket
  • coachen en stimuleren van collega's
  • Internationaal netwerk
  • Klantcontact
  • Mezelf ontwikkelen
  • Samenwerking met verschillende disciplines
  • Voorop lopen door Data Science

Kies je
werklocatie

In welke regio wil je werken?

  • Noord
  • Zuid