Jin Chen is geboren in China en kwam op haar dertiende in Nederland wonen, na zeven jaar in Duitsland en België te hebben gewoond.
Ze spreekt vloeiend Mandarijn, Nederlands en Engels. Inmiddels is ze een van de meest ervaren transfer pricingspecialisten van Crowe. Ze adviseert internationale bedrijven die zich in Nederland willen vestigen en bedrijven die willen uitbreiden naar elders in de wereld. Lees hieronder het verhaal van Jin.
Chen vertelt dat Nederland in transitie is wat betreft het aantrekken van internationale bedrijven. “Vanuit Nederland willen we een innovatief en groen investeringsklimaat hebben. We hebben onze eigen topsectoren, maar voor andere sectoren hebben we andere bedrijven nodig. Waar ze vandaan komen maakt eigenlijk niet uit, als ze maar niet op de sanctielijst staan.” Chen noemt dat de puzzelstukjes die Nederland nog nodig heeft. Er is een aantal keysectoren waar Nederland zelf op focust: life science & health, de energiesector, IT & Tech, chemicals, agrifood en HTSM (high tech systems and materials). Ook de maritieme techniek, ngo’s, de creatieve industrie, en logistiek zijn belangrijk. Chen: “Dat zijn de topsectoren van Nederland. Dan hebben we nog missende puzzelstukjes; bedrijven in sectoren die hier nog onvoldoende vertegenwoordigd zijn.
Connect met mij via LinkedInOndanks goede voorbereidingen met behulp van Chen, kunnen bedrijven de stap om naar Nederland te verhuizen als een cultuurschok ervaren. De hiërarchie binnen een bedrijf, de directheid en inspraak verschillen nogal tussen landen. In Nederland ben je bijvoorbeeld veel meer elkaars gelijke binnen een bedrijf en is polderen cruciaal. Chen: “Ook zijn Nederlanders, zoals wel bekend, directer maar ook transparanter. De Aziatische cultuur is daarin heel anders. Aardig zijn en respect tonen zijn heel belangrijk. Voor Chinezen zijn contracten secundair.
Het is voor hen belangrijk om eerst samen te eten en elkaar beter te leren kennen. Je moet elkaars vertrouwen winnen. Gewoon samen koffie drinken is niet voldoende. Je gaat eerst bij elkaar thuis op bezoek en deelt elkaars levensverhaal. Wat voor ons in Nederland vanzelfsprekend is, hoeft dat niet te zijn voor de potentiële Chinese zakenpartner. Deze verschillen kunnen lastig zijn voor een bedrijf, maar tegelijkertijd vinden Aziatische bedrijven het ook móói om hun product te testen in Nederland. Ze krijgen hier veel feedback door onze hoge kwaliteitsstandaard én onze directheid.”
Lees meer over Jin Chen